תיעוד מברצלונה: הרבנים התכנסו לסמינר העצמה וחיזוק

נתי קאליש No Comments on תיעוד מברצלונה: הרבנים התכנסו לסמינר העצמה וחיזוק

מחזירים עטרה ליושנה בספרד: עשרות רבנים צעירים מכל רחבי אירופה, השתתפו יחד בסמינר ההעצמה וחיזוק הקהילה בברצלונה | צילום: מייקל גונזלס

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"האתגרים העומדים היום בפני רבני הקהילות בפרט וארגוני הקרוב בכלל בעולם כולו ובאירופה במיוחד הם רבים וההתמודדות חייבת שתהי' על ידי הכלים המתאימים לתנאי הסביבה של ימינו. הרב בכל קהילה אינו יכול להסתפק במתן שירותים דתיים לבני קהילתו או לבני עירו אלא הוא אמור לייצר 'צרכים רוחניים' אצלם בכדי לענות על הביקוש ואת זה עושים באמצעות חסד ועוד חסד – כך אמר הגאון רבי פנחס גולדשמידט נשיא 'ועידת רבני אירופה' בכנס ההעצמה מקצועי של רבני קהילות מכל רחבי אירופה שהתקיים במסגרת המחזור השני של פרויקט 'העתודה הרבנית של אירופה' של 'ועידת רבני אירופה' בברצלונה ספרד.

הגר"פ גולדשמידט הוסיף כי "המקום בו אנו מקיימים את הכינוס בית הכנסת הראשון שהוקם בברצלונה באישורו של הדיקטטור פרנקו מאז גירוש ספרד ממחיש יותר מכל את העוז והגבורה מחד והחזרת העטרה ליושנה מאידך – וזו בדיוק משימתנו; לתת לרבנים את הכלים והמיומנות הנדרשת של ימינו כדי לחזקם ולהבטיח את מעמדם בקהילה, ללא תלות, כדי שיוכלו לפעול בעוז להעביר את מסר היהדות האותנטית השורשית ללא פשרות ויחד עם זאת להנעימה על הצעירים ולהחזיר עטרה ליושנה".

'שבתון ההעצמה' התקיים בשיתוף ארגון 'נצח' מייסדו והעומד בראשו הרב נפתלי שיף חבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' ובסיוע הפדרציה של הקהילות היהודיות בספרד, ארגון הקהילות היהודיות של קטלוניה והקהילה היהודית בברצלונה ונשיאה מר שלמה ריימונד פוראדו. בפתיחת הכינוס הגיע שר הדתות של קטלוניה קרלס ארמנגול שביקש לברך את הרבנים ולהבטיח כי יימשך היחס החם ליהודים וחופש הדת המוחלט. לאחריו ביקר הגר"פ גולדשמידט בבית הספר של הקהילה, קיים עם הילדים הרכים 'קבלת שבת' מרגשת, ונועד עם מנהל לימודי היהדות אילן דמיין וובר וסגל המחנכים.

שלושים רבני קהילות מרחבי אירופה ובהם; מאנגליה ספרד גרמניה צרפת גיאורגיה אסטוניה רוסיה סקוטלנד אוסטריה התכנסו בברצלונה כדי לקבל את הכלים הנדרשים והדרכים להתמודדות עם אתגרי הקירוב בעידן הנוכחי ומפגשי חיזוק עם הקהילה היהודית והעומד בראשה הרב דניאל אשכנזי בוגר המחזור הראשון של פרויקט 'העתודה הרבנית של אירופה' וזוכה פרס 'מתנאל' למצוינות ולפיתוח הקהילה לשנת תשפ"ב. רבים מהרבנים הצעירים המכהנים הם בוגרי ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה.

המיקום השקט בקהילה היהודית הלבבית והאויר הצלול היוו את הפלטפורמה המתאימה לדיונים הפוריים במהלך שלושה ימים בנושאים המגוונים העומדים כיום לפתחם של הרבנים באירופה ובהם; התמודדות עם בעיות חינוך, תפקידו של הרב בימים אלה. דרכי קירוב, יוחסין ובירורי יהדות והפעלת השפעה וקירוב ע"י כלים מקצועיים. בכינוס נשאו דברים; הגר"פ גולדשמידט. הרב דניאל אשכנזי. רבנים מחנכים ואנשי מקצוע בתחומים רבים ומגוונים ובהם: המחנך הרב אפרים קלינברג מנהל הפרויקטים בארגון 'נצח'. מנהל תוכנית מנטורים של העתודה – 'קו לחיים' ניר אהרון. מנהל מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך ומזכיר הועידה הרב שמואל אהרון בסקין.

במהלך הכינוס ביקרו הרבנים באתרים היסטוריים בעיר ובהם; בית מורנו הרשב"א – רבנו שלמה בן אדרת שכיהן כמרא דאתרא במשך יובל שנים. הרחוב הנקרא על שמו בגטו. מרתפי האינקוויזיציה והמקום בו התקיים ויכוח ברצלונה, הידוע גם בכינויו 'ויכוח הרמב"ן', ויכוח שיזם מלך אראגון בין ממלכת אראגון והכנסייה הקתולית לבין נציגות היהודים ובראשה הרמב"ן. הוויכוח שנערך במשך ארבעה ימים הסתיים בניצחונו של הרמב"ן, אך הוא גורש מספרד ועלה לארץ ישראל.

הקהילה היהודית בברצלונה מונה כ 100.00 יהודים. "מה שמהווה עבורנו נקודת אור היא העובדה שיותר ויותר יהודים מבקשים להימנות על הקהילה ולהשתתף בתפילות ובשיעורי התורה גם יהודים שלא ידענו על קיומם והסתירו כל קשר ליהדות – אומר הרב דניאל אשכנזי. בברצלונה פועלים 3 בתי כנסת. הגדול שבהם בו מתקיימים תפילות ושיעורי תורה תמידין כסדרן במהלך כל ימי השבוע ואולם גדול במרכז הקהילתי שמוסב לבית כנסת בימי החגים. לקהילה מקוה טהרה אחד שנבנה אף הוא ראשון מאז גירוש ספרד.

לקהילה בית ספר יהודי ו'תלמוד תורה 'אדרת' ע"ש הרשב"א' המפעיל שורה של מוסדות ומפעלים חינוכיים ובהם בית ספר ללימודי יהדות בימי א' לתלמידים הלומדים, לצערנו, במוסדות שאינם יהודיים. תנועת נוער 'יחד' הפעילה בשבתות תוך הקפדה מוחלטת על שמירת השבת. פעילות מיוחדת לצעירים המקיימים ארוחות ועונג שבת יחדיו. הפעלת ילדים בגילאי 6 עד 12 בפרויקט מיוחד ששמו 'שו"ת הילדים'. הילדים נפגשים מידי חודש עם הרב למשך כמה שעות והשאלות והתשובות מקובצות לספר היוצא לאור בכל שנה ומחולק לכל בני הקהילה. פרויקט מיוחד שיזמה הקהילה הוא; הכשרת מדריכים צעירים ללימוד השואה ולקחיה בבתי ספר שאינם יהודים.

 



0 תגובות